”Skola på distans kan hjälpa barn med autism och ADHD”
![](https://cdn.prod.website-files.com/668143b261461db3e15fcfe7/668143b261461db3e15fd224_6252d7f8b15f61bf0fedecd1_Ska%25CC%2588rmavbild%25202022-04-10%2520kl.%252015.12.57.webp)
Under pandemin fick en del barn en välbehövlig paus från en otrygg skolmiljö, skriver psykiatern och forskaren Lotta Borg Skoglund. Hon efterlyser fortsatt flexibilitet för distansundervisning. Forskning & Framsteg
Att klara sig genom skolan är en av de viktigaste faktorerna för framtida psykosocial hälsa, medan skolfrånvaro ökar risken för sociala, ekonomiska och hälsomässiga problem även i vuxen ålder. Det framgår bland annat i en amerikansk studie från 2019. Men skolan har inte rätt förutsättningar för att ge individer med olika möjlighet att lära, socialiseras och bibehålla god psykisk hälsa. I dag pågår såväl över- som underdiagnostisering av NPF-diagnoser, alltså neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd, autism och Tourettes syndrom. Underdiagnostisering är vanlig i särskilt utsatta grupper, som barn med annan psykisk ohälsa, flickor och unga kvinnor, samt unga med skadligt substansbruk och beroendeproblematik.
Läs hela forskarkommentaren skriven av Lotta Borg Skoglund